Friday, May 14, 2010

עדאלה מציע

"עדאלה" מציע: משטר על-לאומי במקום שתי מדינות

* עיתון "הארץ" 20/12/07
הארגון פתח בניסוח הצעת חוקה חדשה, שתכלול הגדרה העצמית של שני העמים בין הירדן לים, אך גם תציע לכונן מעליהם משטר על-לאומי
מאת יואב שטרן

מרכז "עדאלה" מציע לכונן משטר חוקתי אחד בכל פלשתין ההיסטורית, בשטח שבו קיימות כיום ישראל והרשות הפלשתינית. השינוי בעמדת עדאלה - הארגון המשפטי הערבי החשוב ביותר הפועל בישראל - בא שנה לאחר שפרסם את מסמך "החוקה הדמוקרטית" לישראל, הצעת חוקה שהכירה בגבולות 67'. אתמול הודיע עדאלה כי הוא פתח בניסוח הצעת חוקה חדשה, שתקבל את זכות ההגדרה העצמית של שני העמים בין הירדן לים, אך תציע לכונן מעליהם משטר על-לאומי. בניסוח החוקה החדשה ייטלו חלק משפטנים, אקדמאים ואינטלקטואלים פלשתינאים מישראל, השטחים והפזורה - כולל משפטנים יהודים-ישראלים.

לפי התכנון, טיוטת החוקה החדשה תבטיח כי הפליטים הפלשתיניים יוכלו לממש את זכות השיבה, ותכלול גם התייחסות להגירת יהודים לאזור. הכנת החוקה תהיה חלק מן הפעילות של עדאלה לרגל ציון 60 שנה לנכבה (ה"אסון" - היווצרות בעיית הפליטים הפלשתיניים ב-1948).

מעבר להכרה בזכויות הקיבוציות של שני העמים, עדאלה שואף כי הצעת החוקה החדשה תציע מרחב ציבורי משותף מעל הישויות הלאומיות. כמו כן, היא תבטיח את הזכויות הפרטיות של כל בני האדם שחיים באזור לפי המשפט הבינלאומי, בכל מקום שבו הם יתגוררו. לפי הפרסום החודשי של הארגון מאתמול, המודל להצעת החוקה החדשה יהיה האמנה האירופית לזכויות האדם. לפי אמנה זו, בית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג יכול להתערב בהחלטות הפרלמנטים השונים באירופה ומבטיח את זכויות האדם בכל אזור בתוך האיחוד האירופי.

בעדאלה דוחים את הטענה כי בכך קובע הארגון עמדה חדשה שאינה מכירה בגבולות ישראל. "לא חשוב מספר המדינות שיהיו באזור. יכולה להיות מדינה אחת, שתיים או משטר פדרלי. מה שחשוב הוא שבפלשתין ההיסטורית יובטחו זכויות האדם באשר הוא", אמר אתמול מנכ"ל הארגון, עו"ד חסן ג'בארין.

"החוקה הדמוקרטית" של עדאלה, שפורסמה לפני שנה, הציעה לבטל את חוק השבות ולקבוע כי ישראל תקלוט כל מי שיבוא אליה מטעמים הומניטריים. לפי אותו מסמך, ישראל תוגדר "דו-לשונית ורב-תרבותית" וסמליה ייקבעו יחדיו על ידי יהודים וערבים. ואולם, המסמך הכיר בישראל בגבולות 1967. הגבולות האלה קיבלו הכרה גם בשלושת המסמכים האחרים שפורסמו בשנה האחרונה על ידי קבוצות ערביות בישראל - "חוקה שוויונית לכל?" של מרכז מוסאווא, "החזון העתידי" של ועד ראשי הרשויות הערביות, וגם "אמנת חיפה" שהוביל מרכז מדא אל-כרמל.

ואולם, כעת מסבירים בעדאלה כי הקמת מדינה פלשתינית לצדה של מדינת ישראל בגבולות 67, לא תיתן מענה מלא לדרישות הציבור הערבי בישראל ולעם הפלשתיני בכלל. בארגון חוששים שמדינת ישראל תמשיך להגביל את הקשר בין הערבים בישראל למדינה הפלשתינית ושאר העולם הערבי.

ארגון עדאלה?

"עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל", הוקם לפני יותר מעשור. הוא אינו ארגון פוליטי, אך רבים מאנשיו זוהו בעבר עם מפלגת בל"ד. לפני כשנה פרסם הארגון את "החוקה הדמוקרטית", טיוטה של חוקה לישראל המבטלת את אופיה היהודי אך מכירה בגבולות67.

No comments:

Post a Comment