Monday, July 12, 2010

נתניהו: הבעיה הדמוגרפית נעוצה בערביי ישראל

YNet 17.12.03
נתניהו: הבעיה הדמוגרפית נעוצה בערביי ישראל
שר האוצר שובר שתיקה ארוכה בנושאים מדיניים. לדבריו, לישראל אין כוונה לשלוט באוכלוסייה הפלסטינית, ולכן הסכנה לרוב היהודי נשקפת דווקא מכיוונם של ערביי ישראל: "אם הם יגיעו ל-40 אחוז, התבטלה המדינה היהודית". הביע התנגדות לצעדים חד-צדדיים. שר החוץ: מהלך חד-צדדי הוא פרס לטרור, התוכניות השונות משחקות לידי יריבינו ומעידות על ריפיון
דיאנה בחור-ניר

לאחר שראש הממשלה טען ש"הזמן פועל לטובתנו ", וכי האזהרות מפני האיום הדמוגרפי הן מוגזמות, שר האוצר מסביר כי לישראל דווקא יש בעיה דמוגרפית - אולם "זו אינה ממוקדת בשטחים, אלא בערביי ישראל". מנהיגים הציבור הערבי הגיבו בזעם על הדברים , והאשימו את נתניהו בגזענות.

בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי היום (ד') הפתיע השר, בנימין נתניהו, כשהתייחס לראשונה זה זמן רב לנושאים מדיניים, לאחר שניסה בעקביות לחמוק מהם.

נתניהו מתח ביקורת על דבריו של השר אולמרט אתמול בכינוס, לפיהם יש צורך בהיפרדות חד-צדדית גורפת, בין היתר, בגלל "הפצצה הדמוגרפית המתקתקת". נתניהו אמר: "נכון. יש לנו בעיה דמוגרפית. אבל היא לא ממוקדת בערבים הפלסטינים בשטחים, אלא בערביי ישראל".

שר האוצר הסביר כי ישראל השתחררה מכל האוכלוסייה הפלסטינית, וכי למעשה, בכל הסדר עתידי ישראל אינה מתכוונת להמשיך ולשלוט בפלסטינים. "אינני רואה הסדר שבמסגרתו מישהו שפוי ירצה להחזיק בפלסטינים כאזרחי ישראל. בכל מקרה, הם ינהלו את חייהם בעצמם. איש לא מתכוון להישאר בג'נין ובטול כרם, ואין לנו שום כוונה לשלוט באוכלוסייה הפלסטינית. לכן, הבעיה הדמוגרפית לא קיימת שם. אם היא קיימת, זה בקרב ערביי ישראל".

נתניהו קרא לגבש מדיניות שתבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל: "אם המטרה היא מדינה יהודית דמוקרטית, חייבים להבטיח רוב יהודי. ישנה שאלת יחסנו עם המיעוט הערבי. שילוב המיעוט הערבי בחברה הוא גם שאלה מספרית. אם זה יגיע ל-40 אחוז, התבטלה המדינה היהודית. אם יהיו 20 אחוז והיחסים יהיו קשים, תגרניים ואלימים, אזי יש צורך במדיניות שתבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל".

נתניהו רמז לכך שאיננו תומך נלהב ברעיונות של צעדים חד-צדדיים, אך השאיר את דבריו עמומים: "להסכם צריך פרטנר. כל צעד שאתה עושה, צריך לקבל עבורו תמורה. ויתור צריך לבוא עבור משהו". עם זאת, לדברי גורמים בליכוד, בשיחות סגורות הביע נתניהו נכונות להסכים בתנאים מסויימים לצעדים חד-צדדיים מן הסוג שראש הממשלה מכוון אליהם.

"אופנה של תוכניות מדיניות"

השר נתניהו מתח ביקורת על השרים שמציעים תכניות מדיניות שונות: "אני מתקשה להיגרר לאופנה הזאת משני טעמים, זאת משום שאני סוחב עלי משקל עודף. כשהייתי ראש הממשלה הדבר האחרון שרציתי זה שכל אחד מהשרים יציע לי תוכנית. ריבוי תכניות מפריע לראש הממשלה לנווט את המדיניות. מי שמנהל את המדיניות זה קודם כל ראש הממשלה".

נתניהו מתח גם ביקורת על בסיס תוכן היוזמות המוצעות ואמר: "סיבה שנייה שאני מסרב להצטרף לאופנה היא שאינני חושב שהמצב על סף ייאוש. הוא קשה אך לא יותר גרוע מהשנה הקודמת. אם משווים את השנה למצב בשנה שעברה, הרי שקצב הטרור ירד באופן דרסטי. מפיגוע כמעט בכל יום, לפיגוע אחד בכמה שבועות. על אף הטרגדיות הנוראיות שיוצר פיגוע, אנו חייבים לאבחן את זה שמפלס הטרור ירד".

לדברי שר האוצר, "הטרור אמנם ירד בשנה הזאת, אך הפלסטינים לא נקפו אצבע לשם כך. הצטמצמות הטרור היא תוצאה של פעולות שאנחנו נקטנו".

שלום: "לא להתפתות לבזאר המדיני"

שר החוץ סילבן שלום הצטרף לדבריו של נתניהו בעניין ההתנגדות לצעדים חד-צדדיים אשר נובעת מהם משמעות פוליטית, לא רק משום שארצות-הברית ורוב הקהילה הבינלאומית נגדם.

השר שלום הזהיר מ"המקסם החד-צדדי", כהגדרתו. לדבריו, "המהלכים מהווים פרס לטרור, מחלישים את היכולת לנהל משא ומתן להסדר בעתיד, ולא יובילו לכל תחושה של מחוייבות מהפלסטינים".

שלום תקף במרומז את יוזמת ז'נווה ואת דבריו של השר אולמרט בעניין הנסיגה החד-צדדית: "הניסיון לנפק פתרונות פלא האפילו על הראייה לטווח רחוק. הספין הופך לחזות הכל. על רקע זה היינו עדים בשנה האחרונה לריבוי תכניות ויוזמות, כשממציאיהן נשבים כקוסם המציע שיקוי פלא לחיי נצח. הלהיט האחרון הוא המקסם החד צדדי".
לדברי שלום, "התכניות השונות שהוצגו לנו עד היום מעידות על אי עמידה, על ייאוש, על ריפיון ידיים, על חוסר סבלנות והיעדר כל התמדה. הן משחקות לידי יריבינו המפרשים תכניות אלה כחולשה שלנו, וכתוצאה מכך, יריבינו אף נמנעים מלמהר ולגשת לשולחן המשא ומתן".

שלום הדגיש את החשיבות האסטרטגית של היחסים בין ישראל לארצות-הברית ואמר כי יש לדבוק בתוכנית "מפת הדרכים", ו"לא להתפתות ליוזמות המדינית ולבזאר המוזר של תוכניות השלום המוצגות".

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" אמר שר החוץ כי אם ייכשלו המאמצים בערוץ הפלסטיני, צריך להשלים את בניית הגדר ולפנות לערוץ הסורי, כדי לנסות למצותו. "אסור לשכוח שידנו מושטת לשלום", אמר.

No comments:

Post a Comment